Temabaserat arbetssätt
På Blomman arbetar vi temabaserat med projekt som sträcker sig över terminen. Det valda temat utgår från den aktuella barngruppens behov och intressen och knyts samman med mål ur läroplanen. Ett temabaserat arbetssätt vidgar möjligheterna att arbeta ämnesövergripande. I ett sådant tema kan färdigheter inom exempelvis språkutveckling, matematik och olika estetiska uttrycksformer ske i ett funktionellt sammanhang. Utöver temat fångar vi upp annat som sker här och nu, i stort och i smått. Vi ser att det är i processen lärandet sker och att det är innehållet och tanken som är det viktiga i skapandet.
Värdegrunden baserad på barnkonventionen
Ett övergripande tema som vi arbetar med är värdegrunden baserat på barnkonventionen. Det grundar sig i vår tanke om att empati och förståelse växer när man arbetar med att utveckla det. I litteraturläsning och rollspelslekar får barnen möjlighet att relatera och bygga upp föreställningsvärldar. Vi arbetar med problemformuleringar och gör hypoteser som vi sedan utforskar. Detta arbetssätt lämpar sig även bra i utforskandet av naturen och dess fenomen.
Utveckling genom ständig interaktion
Vi tror att barnet utmanas och utvecklas i en ständig interaktion med omgivningen på förskolan, med vänner, pedagoger, olika material och miljö. Detta innebär att gruppen ses som en tillgång där de lär sig av varandra, utbyter sina tankar och bildar nya uppfattningar. Den pedagogiska miljön samt olika material och leksaker har en betydande roll som redskap för lärande. Pedagogens roll är att ställa öppna frågor, förklara, sammanfatta och initiera tankar som leder vidare.
När vi planerar aktiviteter utgår vi från att innehållet ska vara begripligt för barnen men på en nivå där utvecklingspotential finns. Innehållet ska upplevas spännande och meningsfullt att engagera sig i. Dessutom ska det finnas en tydlig struktur med förutsägbarhet i situationen som gör barnet delaktigt och tryggt.